Gij zult een papaplu meenemen

Florence  •
Vandaag heb ik gezondigd tegen de allerbelangrijkste natuurwet: gij zult een paraplu meenemen en het zal niet regenen! Na mijn heerlijke dutje in de Boboli-tuinen gaf ik mezelf een schop onder de kont, want ondanks de hitte wou ik de tuinen toch verkennen. Nog geen 5 minuten later tekenden zich donk...

Dutje doen in de Boboli-tuinen

Vandaag is mijn laatste dag in Italië. Morgenmiddag neem ik de trein naar Milaan vanwaar ik het vliegtuig terug naar België neem. Op het programma stonden nog een bezoek aan het Uffizi, het Palazzo Pitti én de Boboli-tuinen. Een drukgevulde laatste dag dus. Eens aangekomen in de Boboli-tuinen had ik...

10 graden frisser en even rust, hallelujah!

Florence  •
Vanochtend ben ik vroeg opgestaan (ja, 7u is vroeg in de grote vakantie) om naar het Uffizi te gaan, een wereldberoemd museum in Firenze. Toen ik een stap buiten zette, overviel mij het heerlijkste gevoel ooit: dat van frisse buitenlucht! Het is hier momenteel "maar" 21°. Nooit gedacht dat ik zo bli...

(On)gegeneerd naar een blote kont kijken

Een van de hoogtepunten van mijn bezoek aan Firenze was het aanschouwen van David van Michelangelo. Het standbeeld staat in de Galleria dell'Academia en is, uiteraard, ontzettend populair. Ik had m'n tickets dus al voor aanvang van mijn reis gekocht. Ik probeerde eerst mijn aandacht nog te vestigen...

De innerlijke mens versterken met zicht op de Duomo

Florence  •
Het einde van mijn reis is stilaan in zicht, en blijkbaar ook van mijn energiepeil. De hitte heeft me meer en meer in haar greep en ik voel me met momenten slap en zelfs duizelig. Maar even uitrusten bij Oblate Cafeteria, een bibliotheek met café en terras met zicht op de Duomo, brengt me terug wat...

Con te partirò

De gratis stadswandeling 'De donkere zijde van Firenze - mysteries en legendes' door Florence Free Tour-Tale eindigde in de buurt van de Ponte Vecchio en de Uffizi Gallerij. Ik besloot nog even rond te wandelen vooraleer terug te keren naar de hostel, toen ik plots muziek hoorde. Ik besloot mijn ore...

Firenze scoort meteen beter dan Milaan

Florence  •
Firenze is de tweede grote stad die ik tijdens mijn Italiëreis aandoe. En ze scoort meteen beter dan Milaan! Vlakbij mijn hostel zijn er dan ook verschillende vegetarische en veganistische restaurants! Ik heb mezelf zonet getrakteerd op een verse pasta, tiramisu en een caffè americano. Yum! Hier zal...

Pisa: goed voor een paar uurtjes

Pisa  •
Wat ben ik blij dat ik mijn reisplanning heb aangepast en besloten heb om maar een nacht in Pisa door te brengen! Wat ik echt wou zien, is duidelijk: de scheve toren van Pisa. De eerste glimps van de toren toverde een glimlach op mijn gezicht. Ik deed een rondje, nam wat foto's (zonder de verplichte...

Bar Balbi 103

Genoa  •
Mijn laatste ontbijt in Genua bestelde ik in Bar Balbi 103. Daar was ik de voorbij dagen al een paar keer koffie gaan drinken. De eigenaar en de werknemers zijn zo verwelkomend en vanochtend was het duidelijk dat ze mij herkenden. Dat is een fijn gevoel als je alleen aan het reizen bent. Ik merk dat...

Een echte piraat die herken je meteen!

Tijdens mijn eerste verkennende wandeling door Genua viel me meteen het piratenschip Il Galeone Neptune me op. Dat wou ik zeker en vast bezoeken! Vandaag was de dag. Het bezoek begon meteen goed. Ik wou de inkom betalen, maar dat kon blijkbaar enkel cash. Ik vroeg nog of er een bankautomaat in de bu...

Italiaanse hartelijkheid - deel 2

Genoa  •
Ik wou vanochtend graag nog eens vegan croissants eten en trok naar een klein barretje op een kwartier van mijn hotel. Ik had al gelezen dat het populair was en dat het soms een kwartier wachten was op een tafeltje. Toen ik aankwam, waren alle tafels op het pleintje inderdaad volzet. Ik zag een man...

Eat, pray, love

Wanneer ik door de straten van Genua wandel, krijg ik voor het eerst een eat - pray - love gevoel. De gezellige steegjes en pleintjes, het zonnetje, Italiaanse woorden die mee drijven op de wind en straatmuzikanten maken het plaatje helemaal af. Eat: dit hoeft geen verdere uitleg. Croissants, pasta,...

Ik geef je een roosje mijn roosje

Genoa  •
Nu ik alleen op reis ben en dus alleen uit eten ga, valt het mij op dat rozenverkopers mij niet aanspreken, maar wel de koppels die zich rondom mij bevinden. Deze avond, tijdens mijn diner, passeerde er opnieuw een verkoper. Ik ging ervan uit dat hij mijn tafeltje zou overslaan, maar nadat hij de ko...

Mijn eigen plekje in Genua

Deze namiddag ben ik toegekomen in mijn uitvalbasis voor de komende drie nachten: Genua (Genoa in het Engels, Genova in het Italiaans). Na acht nachten in hostels verbleven te hebben, heb ik de komende nachten een kamer mét badkamer voor mezelf. Het voelt als een klein paradijsje en ik ben van plan...

Hiken langs de Cinque Terre: Riomaggiore - Portovenere

La Spezia  •
Een van de dingen die ik écht wou doen terwijl ik nabij de Cinque Terre was, was een blijkbaar adembenemende hike van Riomaggiore naar Portovenere. Deze wandeling van om en bij 12 km is minder gekend, en bijgevolg dus minder druk, doordat Portovenere net naast de Cinque Terre ligt, maar er niet toe...

Hiken langs de Cinque Terre: Manarola - Riomaggiore

Volgens mijn favoriete reisblogger Nomadic Matt, kan je pas echt van de Cinque Terre genieten als je er hiket. De Cinque Terre zijn vijf vissersdorpjes langs de Ligurische kust: Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore. Ze werden allemaal tot UNESCO-werelderfgoed uitgeroepen. Ik vert...

Kajakken bij zonsondergang in de Bay of Poets

La Spezia  •
Vandaag trok ik naar Baia Blu, een strand op 40 minuten met de bus vanuit La Spezia. Ik trakteerde er mezelf op twee dure strandstoelen met paraplu. Waarom twee, vraag je je misschien af? Omdat ze ze simpelweg niet per een verhuurden. Ik besloot er mijn voordeel mee te doen en wanneer nodig van stoe...

La Spezia overstijgt mijn verwachtingen

Nog in België heb ik al eens door La Spezia "gewandeld" met Google Streetview. Mijn conclusie: een stadje waar zelf niets te beleven valt. De ideale uitvalbasis voor de Cinque Terre, maar niet meer dan dat. Boy, I couldn't have been more wrong! Al tijdens mijn eerste korte wandelingetje ontdekte ik...

Met de trein naar... La Spezia

La Spezia  •
Ik ben ondertussen al 3 uur met de trein onderweg naar La Spezia. Nog een dik uur te gaan en ik heb mijn nieuwe bestemming bereikt. Onderweg ving ik al een eerste glimps van de zee op. Mijn hart maakte meteen een sprongetje. Ik kijk er heel erg naar uit om de komende dagen dichter bij water door te...

Ciao Milano!

Milan  •
Het is iedereen wel duidelijk dat Milaan niet mijn lievelingsstad ter wereld is en dat zal ze vermoedelijk nooit zijn. Misschien ook niet moeilijk aangezien al zoveel andere plaatsen stukjes van mijn hart hebben. Dat gezegd zijnde: er zijn ook positieve kanten aan deze stad! 1. Er is veel te zien en...

Mijn eerste gelato Italiano

Jam, zonet genoten van mijn eerste Italiaanse ijsje. Vegan uiteraard! Puur genieten van de smaken meloen en appelsien & munt.

Een goddelijke oase van rust

Milan  •
Zoals ik gisteren al schreef, vond ik het moeilijk om mijn draai te vinden in Milaan. Na een moeilijk momentje en videochats met zowel Jessie als Naths, trok ik richting de Dominicanenkerk Santa Maria delle Grazie. Die was ik eerder al gepasseerd en het pleintje ervoor was gezellig en rustig. Voor d...

Vorrei un cornetto vegano

I've been learning Italian with Duolingo, but so far, I haven't actually needed it. Everyone seems to speak English well. However, I have been practicing with kind staff in coffee bars. Today I nailed my order in Italian which earned me a high five. #proud P.s: Woeps, ik besef net dat ik dit in het...

Italiaanse hartelijkheid

Milan  •
Zoals je eerder al kon lezen, heeft Milaan mijn hart (nog) niet gestolen, maar de Italianen wel! Telkens ik me wat down voel omdat ik m'n draai hier niet vind, kom ik in aanraking met de vriendelijke lokale bevolking. Ze helpen je spontaan als ze zien dat je je hostel zoekt of ze helpen je om uit je...

Op zoek naar rust in een kosmopolitische stad

Milaan is een kosmopolitische stad met ruwweg 3 miljoen inwoners. Qua drukte valt het best mee omdat veel Milanezen zelf op vakantie zijn. Naar de Cinque Terre heb ik me laten vertellen, dus die kom ik daar nog wel tegen. Qua mensen valt het voor zo'n grote stad te zijn dus best mee, maar de verkeer...

Milaan: meer duiven dan mensen?

Milan  •
Il Duomo di Milano: de grootste kathedraal in Italië en de derde grootste ter wereld. Die moest ik dus wel gezien hebben. Enige obstakel: duiven. Ik heb menig mens al verteld dat ik nooit in mijn leven Venetië zal kunnen bezoeken, want het eerste beeld dat in mij opkomt als ik aan de stad denk, zijn...

Candlelight concert - Coldplay editie

Donderdagavond 13/07 trok ik naar het Idroscalo park, iets buiten Milaan, voor een kaarslichtconcert met een 15-koppig ensemble dat een ode aan Coldplay ging brengen op een podium op water. Het was ronduit prachtig. Vanaf de allereerste noten van Paradise was ik tot tranen toe bewogen. Het volgende...

Navigeren naar de hostel

Milan  •
Na een vertraagde (uiteraard!) én turbulente vlucht goed geland in Milaan. De bus naar het centrale station wist ik vlot te vinden, maar eens daar was het toch een beetje als een kieke zonder kop rondlopen om het juiste metrostation te vinden. Ik besloot om het eerste het beste binnen te springen en...